Despre Sayona se vorbeste in legendele din Venezuela si se spune ca aceasta ar fi spiritul unei femei ce se razbuna pe barbatii care au legaturi amoroase cu alte femei decat sotiile lor. Numele demonului Sayona ar putea proveni de la vesmintele acestuia asemanatoare unei camasi de noapte albe, lungi dar si de la cuvantul sayon din limba franceza (calau).
Sayona (succubus), ugly female demon holding a crying child in her arms
Sayona
Se crede ca daca victima (barbatul care intalneste Sayona) are la el tigari acesta poate scapa de pedeapsa spiritului oferindu-i acesteia o tigara, caci aratarea cere de la acestia o tigara sau sa o duca calare. Spiritul mai poarta denumirea de Llorona, iar in alte legende se spune ca poarta in brate un copil si plange. Dupa un timp, cand victima acesteia vrea sa-i vada fata, va vedea ca aceasta nu are decat craniu si niste dinti infricosatori.

Legenda Sayonei

Se spune ca la Sayona a fost candva o femeie tanara ca traia linistita impreuna cu sotul ei si copilul acestora (baiat). Pe atunci o chema Melissa si ii placea sa manance branza si sa se scalde la rau. Melissa era cea mai frumoasa femeie din imprejurimi si multi barbati o placeau. Printre acestia a fost si un barbat din satul lor care a inceput sa o urmareasca pe aceasta la rau, de fiecare data cand se ducea sa se imbaieze.
Melissa l-a vazut in cele din urma si i-a cerut sa o lase in pace. Scuza acestuia a fost ca de fapt a venit sa o avertizeze pe Melissa ca barbatul ei o inseala cu mama ei. Melissa si-a pierdut mintile de suparare. A fugit acasa si si-a gasit barbatul nu cu mama, cu dormind impreuna cu copilul lor insa fiind orbita de gelozie a dat foc casei. Sotul ei si copilul acestora au murit in chinuri groaznice iar tipetele lor au fost auzite de toti satenii, insa nu au putut fi salvati.
Dupa aceasta crima Melissa a fugit la casa mamei sale si a injunghiat-o in stomac. Inainte de a muri maica'sa a blestemat-o spunandu-i ca de acum inainte va trebui sa razbune toate femeile inselate de barbati, ucigandu-le sotii. De atunci Melissa a devenit Sayona.
Melissa's spirit holding her child, also known as Llorona or Sayona
Sayona
In alta versiuna ale legendei Sayona apare barbatilor ce lucreaza in jungla si care se gandesc la alte femei, ori care vorbesc cu ceilalti colegi de munca despre dorinta de a culca cu alte femei. In acest caz Sayona apare ca si o femeie seducatoare atragandu-i pe acestia in jungla. Barbatii sunt ademeniti si dispar, urmand a fi gasiti apoi devorati sau sfartecati. Sayona se poate transforma in bestie si isi va manca victimele.
In regiunile muntoase ale Venezuelei se spune ca Sayona se culca cu barbatii, victimele ei, si abia apoi ii ucide ori le sfarteca organele genitale, astfel incat sa nu mai poata face sex niciodata. Iar daca nu face acest lucru, Sayona transmite barbatilor diferite boli venerice iar cand sotia in final observa bubele si iritatiile de pe penisul sotului, stie ca 'mesajul' vine de la Sayona si ca barbatul ei a fost infidel.

Fermecatoarea Moura (moura encantada) este o fiinta supranaturala ce pare in povestirile galice si portugheze. Moura apare de obicei fredonand cantece si pieptanandu-si parul cu un pieptene de aur. Parul acesteia este descris ca fiind lung, galben ca aurul sau negru, de culoarea noptii. In Galitia parul demonului este mai degraba rosu.
Moura, female demon with golden hair, transforming into a snake and killing her victim
Moura
Moura sunt sufletele vrajite ale unor fecioare care au fost insarcinate de catre mauri sa pazeasca tezaurele ascunse de catre acestia, inainte de a se indrepta catre Mourama. Legendele le descriu ca fiind de o frumusete coplesitoare, asemanatoare unor printese periculos de seducatoare. In unele legende se spune ca acestea isi pot schimba forma. Acesti demoni fermecatori pot fi intalniti facandu-si datoria de paza la capuri de poduri, castele, pesteri, izvoare, rauri sau oriunde maurii si-ar fi ascuns bogatiile.
Mourama este a doua lume, o lume a mortilor si a supranaturalului, o lume de basm ce se gaseste sub pamant.
Legendele Mourei au origini stravechi, inca dinaintea perioadei Imperiului Roman. Desi majoritatea legendelor au disparut odata cu aparitia si raspandirea crestinismului, aproape fiecare orasel din Portugalia si Galitia are o povestire despre Moura.
Originea numelui acestui spirit nu a fost stabilita cu exactitate, existand mai multe variante. Moura ar putea proveni de la mortuu (latina) sau morto (portugheza) care inseamna mort, ori de la mahra (celta) ce inseamna spirit. Insa mouro este si sinonim cu musulman.
Cateva variatiuni ale acestui succubus:
Charming Moura demons, enchanting under a tree with an owl
Moura
  • Printesa Moura: este descrisa ca avand corp de sarpe si parul lung si blond. In unele legende (majoritatea portugheze) frumoasa printesa musulmana se indragosteste de un print crestin, in altele printesa musulmana isi are castelul sub pamant iar iubitul ei este un maur. Legenda printesei Moura incearca de cele mai ulte ori sa explice crearea vreunui oras cau a unei cetati ori nasterea unor personaje istorice.
  • Moura-fiandeira: este descrisa carand pietre pe cap si este considerata a fi intemeietoarea megalitilor sai dolmenelor, constreuctii ce dateaza din paleolitic. Se crede ca inca salasluiesc in preajma acestor monumente istorice. De altfel, s-au gasit monezi in unele din aceste cetatui care poarta denumirea medaliile Mourei.
  • Pedra-Moura: sau Moura de Piatra isi are lacasul in pietre si se spune ca daca cineva sade pe una din pietrele Mourei, acesta va aduce un blestem in casa in care intra si toate animalele din acea casa vor muri. Uneori aceasta Moura este descrisa ca sezand ea insasi pe o piatra care poate pluti pe apa. Comoara pe care o pazestre se gaseste sub piatra ori in piatra acesteia.
  • Moura-serpente: apare de obicei sub forma de sarpe, ori jumatate sarpe jumatate femeie si se spune ca ii place sa i se ofere lapte. Insa Sarpele Moura poate aparea si ca alt animal, precum caine, capra sau cal, fiind capabila sa se transforme in aproape tot ce doreste.
  • Moura-Mãe: sau Mama Moura este aparitia unei tinere frumoase insarcinate in cautarea unei moase sau a oricarui vrea sa o ajute la nastere. Aceasta promite bogatii celui care o va ajuta sa nasca.
  • Moura-Velha: mai putin populara, legendele despre Batrana Moura nu mai sunt atat de raspandite si majoritatea dispar incet-incet.
  • Moura-lavadeira: Moura Spalatoreasa poate fi vazuta pe marginea apelor, punand la uscat rufele proaspat spalate. Rufele acesteie sunt de culoare alba.
Se mai spune ca Moura apare uneori ca o calugarita imbracata in alb.
Bogatiile Mourei pot fi obtine daca cineva ii ofera ajutorul acesteia, ca si rasplata, ori poate fi furat de la aceasta sau gasit, presupund ca Moura nu este prin preajma. Ziua nasterii Sfantului Ioan Botezatorul este ziua in care se crede ca Moura apare cel mai des, impreuna cu comoara ei, si este posibila desfacerea vrajii acesteia.
Pentru a desface vraja Mourei, acesta poate cere sa fie sarutata, sa i se ofere paine sau lapte ori poate cere ca cel ce doreste sa rupa blestemul sa indeplineasca o anumita sarcina, ca de exemplu rostirea unui cuvant vrajit ce o va dezlega pe aceasta.


Melusina (Melusine) este asemuita unei sirene, o zana a apelor ce poate fi intalnita in izvoarele curate sau raurile sacre. Imaginea Melusinei este cea a unei femei care, de la brau in jos, este fie sarpe, fie peste; uneori este ilustrata ca avand si aripi si chiar doua cozi, nu doar una. Imaginea logo a companiei Starbucks este cea a unei Melusine intr-un cerc verde.
Melusina, as a beautiful woman washing her hair while a man is watching her
Melusina
Exista numeroase legende despre Melusina, fiecare dintre ele adaptate folclorului local. Cea mai celebra, posibil deoarece dezvaluie originea Melusinei, este cea a regelui Elynas, rege al Scotiei.
Intr-o zi, in timpul cruciadelor, Elynas - rege al Scotiei - plecase la vanatoare in padurile din imprejurimile palatului. In inima padurii regele intalneste o fermecatoare femeie pe care o ia la palat pentru a-i fi sotie. Aceasta, pe nume Pressyne este mama celei ce avea sa fie fiica celor doi, Melusinei. Pe langa Melusina cei doi, regele si regina, mai au doua fete pe nume Melior si respectiv Palatyne.
Dupa cum deseori se intampla in legendele de acest gen, inainte de casatorie Pressyne ii cere regelui sa nu intre in camera ei atunci cand va da nastere copiilor sau ii va imbaia. In cele din urma Elynas isi incalca juramantul si intra in camera reginei iar aceasta imnpreuna cu cele 3 fiice paraseste regatul si se stabileste in insulele Avalon.
Anii trec si fetele crescand mari devin curioase in legatura cu trecutul lor. Regina le povesteste despre tatal lor, regele Scotiei, si cum acesta si-a incalcat juramantul dat fata de ea. Cele trei fete promit razbunare si fara ca mama lor sa stie, il inchid pe Elynas impreuna cu bogatiile lui inbtr-un munte. Afland despre acest lucru Pressyne le pedepseste pentru lipsa de respect pe care au aratat-o tatalui lor si le pedepseste. Melusina este blestemata ca, in fiecare zi de sambata, sa ia de la brau in jos forma de sarpe; conform altor legende aceasta este transformata in sirena.
O continuare a acestei legende este mitul francez al lui Raymond de Poitou si a Melusinei.
Melusine bathing while her husband watches her through the door
Melusina facand baie
Raymond o intralneste pe Melusina in padurile din Poitou, Franta, si o cere de nevasta. Asemeni mamei ei, Melusina ii pune o conditie lui Raymond, aceea de a nu intra in camera ei sambata. Raymond incalca promisiunea si astfel afla secretul sotiei lui iar intr-o zi, fiind suparat pe aceasta, ii spune sarpe in fata curtenilor de la curte. Melusina se transforma in dragon si dupa ce-i da sotului ei 2 inele fermecate, zboara si nu se mai intoarce la Raymond.
In alte legende se mai spune ca sotul Melusinei o pandeste pe aceasta in baie si astfel descopera ca Melusina este, de la brau in jos, sarpe.
Melusina, sleeping on the river side, naked; she is half snake
Melusina

Moroii apar in credinta popoarelor europene, in special cele din nord-vestul Europei si prezinta aceleasi caracteristici cu demonii succubi si incubi. Asemeni acestora, se spune ca moroiul se aseaza de multe ori pe pieptul victimei, atunci cand aceasta doarme, si-i suge energia vitala.
Moroi visiting a sleeping victim, floating above the bed as a dark shadow
Moroaica
In folclorul romanesc moroii pot fi de sex masculin ori feminin (moroaica). Originea acestora este neclara, unii spun ca moroiul este odrasla a doi strigoi, altii ca moroi poate deveni cineva (chiar si un copil) decedat inainte de a fi botezat. In Romania exista credinta ca moroii pot fi recunoscuti inca de la nastere, existand credinta ca se nasc cu căiță. De fapt, se zice ca copilul nascut cu caita va incerca sa smulga si sa manance caita. Daca va reusi, acesta va deveni moroi, daca va fi impiedicat sa o manance, nu va deveni moroi.
Dupa cum spuneam, legenda moroiului se gaseste in folclorurile multor popoare din Europa de vest: Germania, Danemarca, Suedia, Marea Britanie. In aceste tari, moroiul poarta numele de mare, mara, mahra, etc. In limba engleza, de exemplu, moroiul se numeste mare si numele acestuia este face parte din cuvantul cosmar - nightmare - deoarece se spune ca, atunci cand acesta sade pe pieptul victimei si-i consuma energia, ii induce acesteia si cosmaruri.
Moroi demons watching a beautiful girl sleeping on a bed
Moroi
Oamenii de stiinta sunt de parere ca, probabil, moroiul este o creatie imaginara rezultata in urma fenomenului paraliziei in somn.
Exista credinta ca (,) caii gasiti transpirati si obositi in grajd, dimineata, au fost calariti de catre moroi in timpul noptii iar in Germania si Suedia se crede ca moroii sunt cauza copacilor ce cresc strambi ori cu ramurile impletite.
In tarile crestine se spune ca moroii pot fi alungati daca se face semnul crucii pe perna, inainte de culcare, ori daca se spune o rugaciune. Exista si superstitii care se presupun ca alunga moroii, una dintre cele mai raspandite fiind cea conform careia este bine sa se ascunda, dupa usa, o matura asezata invers, cu coada jos.

Leanan sídhe este un succubus din  mitologia irlandeza si scotiana si este descrisa mai degraba ca o muza decat ca o succubus. Numele ei inseamna, in galica, iubita ori concubina. Leanan sídhe apartine de Aos Sí care este considerata a fi o rasa supranaturala (superioara), ceva in genul zanelor sau a elfilor.
Leanan Sídhe, a charming succubus with red hair that sucks the life force out of her victim, on a bed
Leanan sídhe si victima ei
Aceasta zana ia forma umana pentru a-si gasi un iubit pamantean, uman. Cei care ii cad in mreje se spune ca au vietile de obicei scurte, datorita faptului ca demonul se hraneste cu energia vitala a acestora (se aseamana cumva cu vampirii), insa vietile lor sunt pline de impliniri si realizari. Aceasta datorita faptului ca, dupa cum spuneam mai sus, acest succubus este un fel de muza ce ii inspira in special pe artisti. In schimbul inspiratiei si dragostei muzei, barbatul acesteia trebuie sa-i ofere iubire si credinta vesnica.
Muza este descrisa ca fiind o femeie foarte frumoasa iar victima ei, daca sa nu isi gaseste sfarsitul, secatuit de catre aceasta, atunci - in cel mai "bun" caz - isi pierde mintile.
Legenda acestei zane-muza spune ca ea cauta dragostea muritorilor. Daca pamanteanul ales de catre zan o refuza, atunci ea il va sluji pe acesta precum o sclava. Daca insa pamanteanul ii cade in vraja si se indragosteste de ea, atunci acesta devine sclavul ei si singura lui scapare este sa gaseasca alt barbat care sa-i ia locul si sa fie stors de puteri pana ce isi va da sfarsitul.
In folclor aceasta nu apare neaparat sub numele de leanan sídhe si de aceea referiri despre aceasta se pot gasi mai greu, insa puteti citi despre ea in povestirile lui Katherine Briggs, in legenda Oisin in Taramul Tineretii sau in poeziile lui Nuala NiDhomhniall.